Følgende politikker er beskrevet:
1. Data- og Privatlivspolitik
2. Fotopolitik
3. Børne- og samværspolitik
4. Fraværspolitik
5. Alkoholpolitik
6. Inklusionspolitik
7. Ventelistepolitik
1. DATA- OG PRIVATLIVSPOLITIK
Vi behandler personoplysninger og har derfor vedtaget denne privatlivspolitik, der kort fortæller dig, hvordan vi behandler dine personoplysninger til sikring af en fair og gennemsigtig behandling.
Gennemgående for vores databehandling er, at vi kun behandler personoplysninger til bestemte formål og ud fra berettigede (legitime) interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige til opfyldelse af de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige. Politikken er baseret på retningslinjerne fra Danmarks Idrætsforbund og DGI i fællesskab. Januar 2018
Kontaktoplysninger på den dataansvarlige
Bestyrelsen i Falcon Basketballklub er ansvarlig for datahåndtering, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
For mere information kan du kan kontakte den siddende bestyrelse i Falcon på mail: bestyrelse@falconbasket.dk
Behandling af personoplysninger
Vi behandler følgende personoplysninger:
Her indsamler vi oplysninger fra
Normalt får vi oplysningerne fra dig. Enten i forbindelse med indmeldelse, køb i holdsport eller via vores webshop. I nogle tilfælde kan der være andre kilder:
Foreningens formål med behandling af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund.
Lovlige grunde til behandling er særligt:
Formålene:
Vi behandler kun personoplysninger ud fra legitime interesser
I det omfang vi behandler dine medlemsoplysninger på baggrund af interesseafvejningsreglen, vil denne behandling udelukkende være motiveret af berettigede (legitime) interesser som:
Samtykke
Oftest vil vores behandling af dine personoplysninger basere sig på et andet lovligt grundlag end samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde er nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor.
Hvis vi indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at give os besked om det.
Når vi indhenter personoplysninger om børn og unge, foretager vi en vurdering af, om barnet selv er i stand til at afgive de pågældende personoplysninger. Hvis ikke, indhenter vi samtykke fra en forælder. Vores udgangspunkt er 15 år.
Indsamler vi personoplysninger på børn via informationstjenester (apps og sociale medier), kan børn fra og med de er fyldt 13 år selv afgive samtykke.
Videregivelse af dine personoplysninger
I forbindelse med idrætsaktivitet sker der videregivelse af oplysninger om deltagelse og resultater til relevante idrætsorganisationer (herunder DBBF).
Der sker videregivelse af oplysninger om ledere og trænere i relevant omfang til idrætsorganisationer, som foreningen er medlem af.
Vi videregiver ikke personoplysninger til firmaer til markedsføring uden dit samtykke.
Opbevaring og sletning af dine personoplysninger
Vi har forskellige behandlingsformål og opbevaringsperioder alt efter, om vi behandler dine personoplysninger som medlem af foreningen, som ulønnet leder eller træner eller som lønnet leder eller træner:
Medlemmer:
Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra medlemskabets ophør og i overensstemmelse med følgende kriterier: af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger i op til 1 år efter din udmeldelse af foreningen
Ulønnede ledere og trænere:
Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra ophøret af dit virke og i overensstemmelse med følgende kriterier: af praktiske og administrative hensyn opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger i op til 1 år efter din udmeldelse af foreningen
Lønnede ledere og trænere:
Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra ophøret af dit virke og i overensstemmelse med følgende kriterier:
Vi opbevarer dog oplysninger på såvel medlemmer, ledere og trænere til statistik og lignende, så længe de har historisk værdi.
Dine rettigheder
Du har en række særlige rettigheder efter persondataforordningen, når vi behandler personoplysninger om dig:
Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til os. Vores kontaktoplysninger finder du øverst.
Hvis du f.eks. henvender dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.
Du kan altid indgive en klage til en databeskyttelsestilsynsmyndighed, f.eks. Datatilsynet.
Revidering af privatlivspolitikken
Vi forbeholder os retten til at foretage ændringer i denne privatlivspolitik fra tid til anden. Ved ændringer vil datoen øverst i privatlivspolitikken blive ændret. Den til enhver tid gældende privatlivspolitik vil være tilgængelig på vores websted. Ved væsentlige ændringer vil du modtage meddelelse herom.
2. FOTOPOLITIK
Ved indmeldelse i Falcon giver du automatisk samtykke til, at al billed- eller videomateriale med dig, eller dine børn, kan anvendes i forbindelse med markedsføring af klubben eller i socialt øjemed. Fx kan billeder og videoer fra træning, sociale arrangementer og stævner ses anvendt i videotutorials, på Falcons Facebookside, Instagram og website mv. til gavn for klubbens medlemmer.
Klubben benytter ikke billed- eller videomateriale, der på nogen måde kan virke anstødeligt eller kompromitterende. Bemærk venligt, at Falcons Facebookside og - hjemmeside kan indeholde eksterne links til tredjeparts websites, som kan have interesse for klubbens medlemmer. Vi anbefaler derfor, at du selv kontrollerer de enkelte websites privatlivspolitikker og betingelser, inden du benytter dem.
3. BØRNE- OG SAMVÆRSPOLITIK
Falcon ønsker at være et trygt og rart fælleskab med sporten i fokus. Derfor har vi udformet nogle konkrete børne- og samværspolitikker, så forældre og klubmedlemmer trygt kan have tillid til, at klubben er et sikkert sted at være. Disse politikker tager udgangspunkt i vores vedtægter og værdier.
Yderligere information og retningslinjer for omgang med børn og unge (samværsreglement)
Falcon går ind for åben dialog og forebyggelse. Hvis du har mistanke om, at der foregår psykiske- eller fysiske overgreb i klubben, er det vigtigt, at du reagerer og henvender dig til bestyrelsen. Alle henvendelser vil blive taget alvorligt og blive behandlet med fuld diskretion. Det er af afgørende vigtighed for Falcon, at vi beskytter klubbens børn- og unge, men også den enkeltes retssikkerhed. Falcons politik for behandling af anmeldelser af psykiske- og fysiske overgreb tager udgangspunkt i DGIs vejledninger.
Med udgangspunkt i Falcons børne- og samværspolitik har vi udformet følgende retningslinjer for samvær:
4. FRAVÆRSPOLITIK
Sygemeldinger til træning og stævner bedes meddelt så tidligt som muligt af hensyn til planlægningen. I kalenderen på holdsport kan du til- og afmelde dig planlagte aktiviteter.
5. ALKOHOLPOLITIK
Som ungdomsmedlem i Falcon er det ikke tilladt at indtage alkohol i forbindelse med klubaktiviteter (træning, stævner, træningslejre mv.). Man anses for at være ungdomsmedlem indtil man er 18 år gammel. Derudover henstiller vi til, at alkoholindtag blandt seniorholdene tager hensyn til tilstedeværelsen af børn og unge.
Det er ikke tilladt at indtage alkohol, hvis man er den ansvarshavende voksen i forbindelse med klubaktiviteter (træning, stævner, træningslejre mv.). Beruselse ved fremmøde er ligeledes uacceptabelt og kan i yderste konsekvens føre til eksklusion jf. klubbens vedtægter.
Ved særlige lejligheder såsom sommerfester kan bestyrelsen dog give dispensation fra denne regel efter forudgående aftale.
6. INKLUSIONSPOLITIK
Falcon ønsker at alle har en god oplevelse og føler sig velkomne og trygge i klubbens miljø. At komme til basketball skal være et sikkert frirum for alle både børn, unge, forældre, trænere, dommer og modstandere.
Diskrimination af enhver slags vil blive set på meget alvorligt, og kan i værste tilfælde føre til udelukkelse af klubben. Vi arbejder med 14 dages karantæne for mobning og anden uacceptabel adfærd. Karantæne gælder for både træning og kamp og uanset niveau.
7. VENTELISTEPOLITIK
Denne politik gælder principperne for at tage ungdomsspillere ind fra ventelisten, samt de accepterede undtagelser. Der gælder særlige retningslinjer for det år hvor mange medlemmer tager på efterskole, se nederst.
Grundprincip:
Spillere tages ind fra ventelisten i den rækkefølge de tidsmæssigt er skrevet op på Holdsport.dk. Fra og med U11 optages de som udgangspunkt på sort hold. Det er træneren, der tager beslutningen, i samråd med klubchef/sportschef.
Accepterede undtagelser for at komme ind uden om ventelisten, eller komme forrest på ventelisten: (rækkefølgen er kun ment som vejledende, ikke som en regelret prioritering)
Øvrige situationer skal godkendes af klubchef og/eller sportschefen.
Bemærkninger: